"נגה" - בריכה טיפולית

SimpleViewer requires JavaScript and the Flash Player. Get Flash.

טיפולי הידרותרפיה

ההידרותרפיה הינה שיטת טיפול באמצעות מים המיועדת לשיפור התפקוד מחוץ למים תוך התייחסות ספציפית לקשיים של כל מטופל בתפקודו בחיי היום-יום. השימוש במים החמים ככלי טיפולי – משפר את התפקוד המוטורי, החברתי והנפשי רגשי. שיטה זו יכולה להוות אחד מכמה סוגי טיפול במסגרת תהליך שיקום או כטיפול העומד בפני עצמו. עבודה במים כמימד טיפולי נוסף המתמקד בשיפור התפקוד בסביבה הנחשבת ל"רגילה" (בריכה/ מים) תוך התחשבות בנטייתו וברצונו של המטופל להשתתף בטיפול מסוג זה (אוהב את סביבת המים ומפיק הנאה ממנה) הפעילות במים נתפסת על ידי המטופלים (ילדים ומבוגרים כאחד), משפחתם וסביבתם כפעילות נורמלית בה עוסקים ילדים רגילים ובכך מתחזקת התפיסה כי המטופלים עם המגבלה יכולים להשתלב בחיים הרגילים. ביצוע פעילות נורמלית כשחיה מחזקת את הדימוי העצמי והביטחון העצמי של המטופלים (שילוב האדם עם המגבלה בסביבתו הטבעית) הטיפול מתבצע בבריכה טיפולית מחוממת בסביבה רגועה ומחבקת (תרתי משמע) אין לשהות במים מעבר לחצי שעה עקב תופעות פסיולוגיות הנובעות משהות ממושכת במים חמים. צוות המטפלים מורכב ממטפלי הידרותרפיה אשר הוסמכו ע"י הארגון הישראלי להידרותרפיה ולרובם רקע רלוונטי קודם (אימון שחייה, חינוך מיוחד, חינוך גופני וכו')

הטיפול מושתת על ניצול יתרונות המים שאינם יכולים להתקיים היבשה:

  • ביטול כוח הכובד, חום המים, כוח הציפה, צפיפות המים, הלחץ ההידרוסטאטי, המערבולות.
  • המים מספקים גירוי סנסורי לגוף כולו בו זמנית – שיפור מודעות הגוף והמודעות המרחבית.
  • מים קיים מגע פיסי בין המטפל למטופל וניתן להשתמש גם בגירוי זה.
  • הרפיה – האדם השוהה במים חש הפחתה בכוח הכובד, ירידה בתחושות הכאב (המים החמים מורידים את רגישות הרצפטורים למגע), תמיכה של כח הציפה והשפעה היפנוטית של המים (כאשר אדם מביט בים, אגם הוא חש רוגע), תחושה רחמית. הרפיה זו משחררת את המתח בשרירים - אלמנט חשוב במיוחד בטיפול באנשים עם טונוס מוגבר בשרירים ומטופלים הפוחדים מן המים.
  • חום המים וההרפיה מאפשרים הפחתת נוקשות שרירים והגדלת טווחי תנועה.
  • התנועה במרחב הבריכה מאפשרת לילדים ללמוד על המימדים המרחביים ומשפרת את המודעות לאבריהם ומיקומם ביחס לאבריהם האחרים.
  • בסביבת הבריכה ניתן לבצע עם המטופל פעולות יומיומיות רגילות: התלבשות, התפשטות, רחצה, חליצה ונעילה כחלק טבעי וזורם מהפעילות.
  • שיפור כישורים חברתיים – כאשר הילדים לומדים לנוע בחופשיות במים ולעיתים אף לשחות, הם יכולים להשתלב בקבוצות שחיה.

הטיפול במים מתאים לסוגי פגיעה שונים, לדוגמא:

  • ילדים עם בעיות אורתופדיות (אחוי שברים, עקמת וכו'), נוירולוגיות (CP ואחרים), התנהגותיות (קשב וריכוז, היפראקטיביות)
  • בעיות התפתחות שפה – שיפור שליטה בשרירי פה ופנים, שליטה בהחזקת ראש ותרגול נשימה
  • מבוגרים כהכנה ולאחר ניתוחים אורתופדיים (החלפת מפרק ירך), בעיות גב, שיקום ותחזוקה לאחר אירוע CVA, חולי פרקינסון , בריחת סידן ועוד
  • נשים בהריון או אחרי לידה

תוספת חשובה למודל הטיפולי במרכז "נגה" הינו צוות המעסים המנוסים העומד לרשותנו ובעזרתו אנו מעצימים את הטיפול במים ע"י טיפול אלטרנטיבי. בהתאמה לצרכיו של המטופל ובהתייעצות עם צוות המטפלים אנו מעניקים למטופל גם טיפול ממבחר הטיפולים העומדים לרשותנו: שיאצ'ו, רפלקסולוגיה, עיסוי - שוודי, תאילנדי וארומתי ועוד.

ג'הארה® הכוח השקט של המים

הרעיון המרכזי של טכניקת הג'הארה הוא ליצור התרחבות. כלומר, פתיחה ושחרור של הגוף הנפשי והפיזי. העדר כוח הכבידה מאפשר לנו ליצור חוויה מיוחדת במינה בה אנו חשים כאילו אנו נמצאים במימד אחר, צפים, עולים למעלה, יורדים, מסתובבים במעגלים ללא התנגדות ורק מאפשרים לגוף להתמזג עם סביבת המים החמימה. טכניקת ג'הארה מתבצעת במים חמימים המסייעים בהקלת כאבים, הפחתת מתח שרירים ומתח נפשי המאפשרים למטופל להגיע לתחושה של הרפיה עמוקה, טמפרטורת המים הקרובה לטמפרטורת הגוף ואנו חווים תחושה שהגבולות אינם ברורים עוד ונדמה שאנו מתרחבים והופכים לחלק מהמים. בטכניקת ג'הארה אנו משתמשים בצף מתחת לשתי הברכיים כדי לתמוך בגב התחתון. תמיכה זו ביחד עם תנועות ציפה עדינות יוצרת התארכות של עמוד השדרה. התמיכה המדויקת שמעניקה טכניקת ג'הארה מאפשרת למטופל להתרגע ולבנות יחסי אמון. כאשר השרירים רפויים והגוף הופך לרגוע וניתנת תמיכה הולמת לנקודות מפתח בגוף בד בבד עם תהליך ההרפיה, הגוף מתרחב מבפנים כלפי חוץ. רעיון ההתרחבות מתבסס על תופעה גופנית כללית. אין הדבר דומה למתיחה העשויה לגרום להתכווצות במקום אחר בגוף אלא, ההתארכות מתחילה מהמרכז, מהתארכות עמוד השדרה. מהגדלת הרווח בין החוליות נוצר יותר מקום למפרקים היוצרים לחץ על הגוף. הליך זה מעניק תחושת קלילות, הגוף פחות דחוס, המפרקים פחות דחוסים ומערכת העצבים פחות דחוסה והדבר מעניק באופן עקבי תחושה של הרגשה כללית טובה למקבל הטיפול ולמטפל עצמו. טכניקת הג'הארה יכולה להתאים לכל אדם בכל גיל ולהיות מותאמת ומקלה לכל מטרה.

הפעלת פעוטות במים

מדוע חשוב כל-כך ללמד פעוטות לשחות? האם הם בכלל יכולים לשחות? מה חשיבות הגיל הצעיר?

  • רק ילדים מעטים מתחת גיל שנתיים מסוגלים לשחות אל שפת הבריכה ולצאת ממנה ללא עזרה, במילים אחרות – להציל את עצמם. ילד שהורגל להימצא ולהתמצא במים נהנה מיתרון בלתי מעורער על ילד החסר כל ניסיון במים ויתרון אף גדול פי כמה בהשוואה לילד שלמד לפחד ממים.
  • הפעוטות מסוגלים ללמוד כל דבר דרך משחק, הישגיהם גורמים להם ולהוריהם נחת ושמחה. הפעילות משותפת ומעניקה זמן איכות משותף.
  • הפעילות במים החמימים מעניקה תחושת בטחון מוכרת ומשחררת את הילד לפעילות הנדרשת ללא "מאבק" בקור ובאי נוחות.
  • הפעלת הפעוט במים תוך שימוש בתכונות הבסיסיות של המים (ציפה, צמיגות, התנגדות) מחזקת ומפתחת קבוצות שרירים החשובות ליציבה.
  • חיזוק שרירים תורם לביטחון העצמי של הפעוט ומשפר את היכולות המוטוריות שלו גם מחוץ למים.

הפעילות מתבצעת בקבוצה של עד ששה פעוטות והוריהם כאשר המנחה עוברת בניהם ומדריכה פרטנית כל הורה בהתאם ליכולתו ולהתקדמותו של הפעוט. ישנה גם פעילות פתיחה וסיום משותפים לכל הקבוצה אולם הדגש על התקדמות אישית. משך הפעילות תלוי בפעוט, ביכולת ההסתגלות שלו, בסבלנות שלו ובגורמים אובייקטיביים אחרים (רעב עייפות וכו') – בדרך כלל כ- 45 דקות ברוטו (לא כולל קפה להורים) הבריכה מחוממת ל- 32 עד 34 מעלות. במלתחות חימום, וחלל הבריכה מחומם ע"י קמין.

התעמלות למבוגרים במים

ההתעמלות במים הינה פעילות גופנית מהנה ומאוזנת המאפשרת תרגול אפקטיבי בסביבה נעימה ותומכת.

מטרות העבודה במים:

  • חיזוק רצועות ושרירים סביב המפרקים למניעת שברים במקרה של נפילה (ההחלמה משבר במקרה של בריחת סידן קשה ומסוכנת)
  • עבודה על כל סוגי השריר על מנת לייצור גירוי ליצירת תאי עצם במקום חיבור השריר לעצם.

יתרונות העבודה במים:

  • העבודה במים החמים מורידה את מתח השרירים, מאזנת את השרירים מסביב למפרקים ומאפשרת עבודה בטווחי תנועה גדולים יותר מאשר מחוץ למים.
  • העומס על העצם עולה בעקבות התנגדות המים ומגרה ליצירת תאי עצם.
  • שימוש באמצעי ציפה מגוונים מגביר את ההתנגדות.
  • המים הם סביבה המעודדת שווי משקל ומונעת נפילות.
  • העבודה במים כוללת את כל כיווני התנועה האפשריים במרחב ומאפשרת עבודה על קבוצות שרירים מגוונות.
  • תחושת "הפחתת המשקל" במים מאפשרת תנועה קלילה אך נמרצת המשפרת את סבולת לב-ריאה.
  • המים החמים מאפשרים עבודה עם פחות כאב.
  • המים החמים מאפשרים הרפיה של השרירים תוך כדי מנוחה לגוף ולנפש.
  • במים אין תחושת הזעה והעבודה מאד נעימה.
  • במים לא רואים...

לימוד שחיה לילדים ומבוגרים

ככלל ילדים לומדים לשחות "נכון" בגילאי 5-7 כאשר מושלמת ההתפתחות המוחית של תיאום יד-רגל. לימוד שחיה בקבוצות לפני השלמת התפתחות זו מעמיד את הילד בפני חומות אי הצלחה, תחושת כישלון, אי שביעות רצון המבוגרים והשוואה לא הוגנת מול ילדים שהצליחו. אנו מתחילים ללמד שחיה בגלאים צעירים - שנתיים ומעלה (2-3 ילדים בקב' )כאשר המטרות ותאום הציפיות מול ההורה כוללים אלמנטים שונים לחלוטין: הסתגלות למים, לימוד עקרונות הציפה, חיזוק שרירים ותנועה נכונה במים. לכן הילדים ילמדו לצוף, לנשום ולהתקדם בנוחות. בדרך כלל ידיים בסגנון המוכר לנו כחזה ורגליים בסגנון המוכר לנו כחתירה. בנפרד ילמדו רגליים בסגנון חזה. את השילוב והתיאום לסגנון ה"מושלם" יבצעו אוטומטית (כחיקוי) בעת הבשלת תיאום יד-רגל. בחוגי השחייה שלנו אנו משתמשים בכל העקרונות והאפשרויות שהוזכרו עד כאן על מנת להקנות יציבה נכונה ובטוחה, לחזק חגורת כתפיים (הכנה מצוינת לכתות א'), לבנות בטחון עצמי הכרת הגוף ודמוי גוף חיובי, תוך שילוב משחקי מים מגוונים והנאה. לימוד השחייה למבוגר הוא כבר סיפור יותר מורכב. מבוגר שאינו שוחה בדרך כלל סובל מפחד או דחייה מהמים ועל כן קודם כל נעסוק בהסתגלות למים וברור מקור הדחיה/פחד. אח"כ נמשיך בלימוד עקרונות הציפה והתנועה הנכונה במים עד לכדי סגנון אחד או יותר של שחייה.

לפרטים נוספים: בריכת "נגה" - נגה בן ענת, מעלה גמלא 054-2474124